گنجور ۱۰ – پایانی و پیشنهادات – گوگل؟!

خب؛

این حکایت  از اینجا آغاز شد

به پایان آمد این دفتر – حکایت همچنان باقیست !

به دلیل کمبود وقت برای تایپ؛ تصویر صفحاتی از کتاب وزینگنجور؛ قدرت بی نهایت کوچک ها – شناخت اجتماعی وبسایت گنجور” در قسمت قبل منتشر شد که بعضا حاوی حاشیه نویسی های اینجانب است.

لازم دانستم به برخی حاشیه ها در اینجا بیشتر بپردازم. البته برخی نیاز به توضیح ندارد و یادداشتهای مدادی کفایت میکند!

ص ۱۳۴: مدتها پیش من یک وبلاگ گروهی ایجاد کردم به اسم “گروه لاگ” و برای اداره آن یک شورا متشکل از ۳ نفر (بند ۳ در اینجا) در نظر گرفتم. پیشنهاد میکنم مدیر سایت وزین گنجور نیز چنین کند. بالاخره حاصل خرد جمعی (در صورت لزوم برای مواقع خاص) پخته تر از تصمیم فردیست!

همچنین پیشنهاد میکنم برای زیرساخت و سرور سایت گنجور از الگو و روش “سایت وزین تنزیل” استفاده شود تا خطر تعطیلی سرور گنجور (مذکور در ص ۱۳۵ ) تکرار نشود.

در ص ۱۳۶ خطر دست اندازی دولتی (!!!) را گوشزد کرده ام! همچنین خطر تکرار افزایش قیمت دلار و تبعات آن. نیز لازمست به نبود “برنامه ی از پیش تعیین شده” برای گامهای بعدی گنجور به عنوان یک نقطه ضعف اشاره کنم. چرا ما نباید برنامه داشته باشیم؟ چرا نباید برای آینده فکری کرده باشیم و چرا نباید از پیشنهادات و حاصل خرد و تجربیات دیگران استفاده کنیم؟؟ چرا نباید گنجور ارزشمند؛ قابلیت چند زبانگی و بین المللی داشته باشد و شبیه وردپرس؛ یک فروم برای هر زبانی ایجاد کند و از علاقمندان به گسترش فرهنگ ارزشمند فارسی به زبانهای دیگر کمک بگیرد؟؟؟

چرا نباید از کمک متخصصین ادبیات (حاشیه ص ۱۳۷) بیش از اینها استفاده کنیم و به ایشان میدان بدهیم؟! و چقدر عالیست که برای مشاهده سفرنامه ناصر خسرو نقشه داریم. عالی !!!

و در همین راستا؛ به استفاده از کنجکاویهای شخصی دیگران در ص ۱۳۹ اشاره کرده ام.

ص ۱۴۲: به نظر من محمدی کارهای بزرگی کرده است که شاید خود به اهمیت آنها به خوبی واقف نیست. شاید بزرگترین کارش همین گنجور باشد و تا آنجا که من میدانم؛ نرم افزار ocr فارسی و نیز تغییر سیستم کنتورخوانی شرکت گاز؛ در زمره این کارهای بزرگ و مهم است. اما شاید؛ مخصوصا در مورد تغییر سیستم کنتورخوانی گاز؛ ایشان به بزرگی و اهمیت آن و نقشش در اقتصاد ملی به خوبی فکر نکرده است. محمدی مرد بزرگیست و لایق و شایسته (ص ۱۵۱). البته باید روحیه کار جمعی و استفاده از پیشنهادات ارزشمند دیگران را در خود بیشتر تقویت کند. ( + )

ص ۱۴۳: آفرین به چنین مشارکت کنندگانی که در گمنامی (گمنامی گم نشدنی بهتر است از شهرت گم شدنی!)؛ کارهای بزرگ فرهنگی و ملی میکنند و به توسعه فرهنگ غنی فارسی در سطح بین المللی کمک میکنند. آفرین !!! برای جلوگیری از نابودی زحمات اینطور افراد مسئول هستیم و هر کاری لازمست باید انجام دهیم (ص ۱۴۴). چرا نباید به گونه ای عمل کنیم که از “بقای فردای گنجور” اطمینان خاطر داشته باشیم؟!

ص ۱۴۸: روش و منش و گسترش سیطره گنجور منجر به این شده که ترک زبانها نیز به فکر ایجاد سایتی مشابه باشند. عالی و اثرگذار !!! در ص ۱۴۹ پیشنهاد داده ام که بخشهایی از این واکنشهای کاربران و بازدیدکنندگان گنجور؛ منتشر شود!

ای داد و بیداد از سکوت نهادهای رسمی فرهنگی و دولتی. وای وای وای ! باید نشست و زار زار به این مصیبت گریست که چرا نهادهای دولتی و فرهنگی و مسئولان نه تنها به فکر ایجاد چنین امکاناتی برای توسعه فرهنگ نیستند و نه تنها حمایت نمیکنند بلکه بدتر از آن در برخی مواقع چوب لای چرخ هم  میکنند!!!

ص ۱۵۸: پیشنهادی دیگر دارم و آن اینکه جادی؛ گنجور را معرفی کند. اگر لازم باشد خودم این پیشنهاد را با جادی در میان خواهم گذاشت…

ص ۱۵۹: شاید بتوان گفت مهمترین صفحه کتابست. به دقت بخوانیدش!  بانی گنجور؛ خود اهل کار جمعی نیست اما حاصل کارش احیاگر خرد جمعیست. در حاشیه ص ۱۶۰ گفته ام که ماهیت اینترنت؛ زمینه ساز پیاده سازی و بهره گیری از خرد جمعیست. عالیترین بهترین و زیباترین تعبیر در این صفحه آمده است: “یک؛ جلوش تا بینهایت صفر

در حاشیه ص ۱۶۲ نوشته ام: “پول همه چیز نیست؛ استاد دکتر ایزدی – تشویق”. دکتر ایزدی (یکی از اساتید بنده که حق به گردنم دارند و بارها برای گرفتن مشاوره روانشناسی مزاحم ایشان شده ام) در مورد چگونگی تشویق افراد؛ در کلاسی که در شرکت گاز استان مرکزی در محضر ایشان بودیم، میگفت: روانشناسان اعتقاد دارند که محرکهای افراد مختلف در مورد تشویق با هم متفاوت است. یکی را با پول و دیگری را باید با یک تقدیرنامه یا … تشویق کنید.

دکتر ایزدی مطالب ارزشمندی را در کانال تلگرامی خود تحت عنوان “هستی یادگیرنده”  به آدرس https://t.me/HastiYadGirandeh  منتشر میکند که پیشنهاد میکنم حتما به اعضای کانال ملحق شوید و از آن مطالب علمی و مفید استفاده نمایید.

مهمترین پیشنهاد (در اینجا قول داده بودم)

{خطر! “دلی” کار کردن خیلی خوب است. آنچه از دل برآید لاجرم بر دل نشیند. لازمست؛ اما کافی نیست!! وابستگی گنجور به یک شخص برای گنجور و برای ایران و برای زبان فارسی خطرناک است. در مورد چگونگی حل این مشکل پیشنهادی دارم که در قسمت پایانی برداشتها و نقد کتاب؛ آن را ارائه خواهم داد…}

ص ۱۶۴: مهمترین پیشنهاد من اینست که:

همانطور که گوگل معمولا بهترین سایتها و سرویسها را در زیرمجموعه خود جمع کرده و میکند؛ گنجور را نیز تحت حمایت و پشتیبانی گوگل ببریم. حالا البته در خصوص ساز و کار و شرایطش باید بررسی کنیم و بیشتر بیاندیشیم و این ایده خام را پخته‌تر کنیم.

در حاشیه ص ۱۶۵ اشاره کرده ام به  استاد شریف دینی. یادش بخیر. ایشان مدیر برنامه ریزی و کنترل پتروشیمی اراک بود (زمانی که من برای جذب و شروع به کار به آنجا رفتم). در مصاحبه ای خودمانی از من پرسید: رشته کوه مجاور پتروشیمی چه نام دارد؟ من نمیدانستم! گفت ما ایرانیها از حداقل اطلاعات در حوزه جغرافیایی و تاریخی و گردشگری در مورد ایران آگاهی نداریم و این خیلی بد است!

خانواده آقای محمدی که بی شک لایق تقدیر و تشویق فراوانند. زیرا فرزندی تربیت کرده اند که مایه افتخار ایران و ایرانی و باعث و بانی توسعه و غنای فرهنگ ایران در گستره گیتی است

در پایان لازم به ذکر است که در صفحات پایانی، در فصل ۷ کتاب؛ تصاویر و پیوستهایی آمده است که به نوبه خود قابل توجه و ارزشمند است. به نظر من اما؛ مهمترین فصل کتاب؛ فصل ۵  (+) است که گنجور را نقد کرده است. معتقدم ما بیشتر به نقد نیازمندیم تا تعریف و تمجید! باید به سلیمانیه دست مریزاد گفت که به خوبی گنجور را معرفی کرد و عالی آن را نقد کرد. خداوند بر دوام سلامت و توفیقات سلیمانیه و محمدی بیفزاید انشااله. آمین

به پایان آمد این دفتر حکایت همچنان باقیست…

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *